Opplæring av skriveveiledere med utgangspunkt i konfluent pedagogikk

Authors

  • Grethe Moen Johansen OsloMet

DOI:

https://doi.org/10.15845/noril.v14i1.4265

Keywords:

skrivementor, studieverksted, skrivesenter, konfluent pedagogikk, erfaringsbasert læring, opplæring av skriveveiledere, aktiv læring, confluent pedagogy, experience-based learning, writing mentor, writing centers, peer tutor training, active learning

Abstract

This article presents a best practice example of training writing mentors in higher education, specifically at Oslo Metropolitan University. The training program is presented in detail to enable readers to adapt and apply it in their own contexts. The underlying pedagogical source of inspiration for the training is confluent pedagogy, a form of discovery learning which seeks to integrate intellectual, affective, and psychomotor processes. Confluent training aims to make these three elements conflate towards the same aim: learning. The training employs active participation methods, enabling writing mentors to personally engage with the teaching material. This experiential approach, combined with reflective practices, ensures that the acquired knowledge becomes personally meaningful rather than merely something to be memorized and repeated.

References

Braute, E. (1993). Tanker og følelser i læring: Konfluent undervisning i sykepleie og andre helsefag. Universitetsforlaget.

Brown, G. I. (1971). Human teaching for human learning: An introduction to confluent education. The Viking Press.

Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L. (2010). Skrive for å lære: Skriving i høyere utdanning (2. utg.). Abstrakt forlag.

Elbow, P. (1998). Writing without teachers (2. utg.). Oxford University press.

Flyum, K. H. (2011). Forberedelser til skisseskriving, kildebruk og drøfting. I K. H. Flyum & Herzberg, F. (Red.), Skriv i alle fag! Argumentasjon og kildebruk i videregående skole. (s. 33–75). Universitetsforlaget.

Graff, G. & Birkenstein, C. (2010). They say, I say: The moves that matter in academic writing. W.W. Norton & Company, Inc.

Greek, M. (2010). Studieverkstedet ved Høgskolen i Oslo: PLUSS-rapport 2010. (HiO-rapport 2010 nr. 16). Høgskolen i Oslo.

Greek, M. & Jonsmoen, K. (2016). Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole? Uniped, 39(3), 255–270. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-03-06

Grendstad, N. M. (1986). Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk. Didakta.

Hoel, T. L. (2000). Skrive og samtale: Responsgrupper som læringsfellesskap. Gyldendal Akademisk.

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2020). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (2. utg.). Pedlex.

Inglar, T. (1997). Lærer og veileder: Om pedagogiske retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Universitetsforlaget.

Johansen, G. M. (2015). Jeg vil gjøre, ikke bare snakke om. I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen – refleksjon over pedagogisk praksis (s. 61–78). Gyldendal Akademisk.

Kaddoura, M. (2013). Think Pair Share: A Teaching Learning Strategy to Enhance Students' Critical Thinking. Educational Research Quarterly, 36(4), 3–24. http://erquarterly.org/index.php?pg=content

Lyman, F. (1981). The Responsive Classroom Discussion. I A.S. Anderson (Red), Mainstreaming Digest (s. 109–113). University of Maryland College of Education.

OsloMet – storbyuniversitetet (u.å.). Startpakka. Hentet 19. februar 2025 fra https://oslomet.instructure.com/courses/29275

Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (2. utg.). Fagbokforlaget.

Shapiro, S. B. (1983). Confluent Education: Paradigm Lost? Journal of Humanistic Psychology, 23(2), 85–96. https://doi-org.ezproxy.oslomet.no/10.1177/0022167883232009

Shapiro, S. B. (1997). The UCSB Confluent Education Program: Its Essence and Demise. Journal of Humanistic Psychology, 37(3), 80–105. https://doi-org.ezproxy.oslomet.no/10.1177/00221678970373006

Storø, J. (2019). Du må skrive! Skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid. Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2008). Veiledning: Mer enn ord …. Fagbokforlaget.

Versland, L. (2010). Den profesjonelle trafikklærer: Didaktikk i praksis. Høyskoleforlaget.

Downloads

Published

2025-05-20

How to Cite

Moen Johansen, G. (2025). Opplæring av skriveveiledere med utgangspunkt i konfluent pedagogikk. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, 14(1), 65–78. https://doi.org/10.15845/noril.v14i1.4265