Studenters motivasjon for språkmakkerarbeid og syn på seg sjøl som språklige ressurser

Authors

  • Kari Mari Jonsmoen OsloMet - storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.15845/noril.v14i1.4116

Keywords:

Peer mentoring, Higher Education, second language students, Norwegian as a second language, Second Language Acquisition, oral skills, motivation, studentmentorer, språkmakkere, høyere utdanning, andrespråksstudenter, norsk som andrespråk, språktilegnelse, muntlige ferdigheter, motivasjon

Abstract

Students' motivation for language peer mentoring, and their perception of themselves as linguistic resources

During the past decade co-student mentoring to strengthen the social and professional learning environment has become common practice in Norwegian higher education. Between 2018 and 2021, Oslo Metropolitan University developed a language-mentoring program where students assist co-students to enhance their Norwegian oral skills. The target group was second language students. Solid oral skills in the instruction language are required to ensure high quality in subject learning, both for oral and written academic practice, and in theoretical and practical contexts. Half of the applicants for the student mentor positions had Norwegian as a second language themselves, or family members with a first language other than Norwegian.

 

 

References

Arntzen, R. & Eriksen, O. (2019). Kulturell kapital og akademisk integrering. Studenter med innvandrerbakgrunn forteller om sine erfaringer med norsk utdanning. Uniped, 42(4), 400–414.

Cummins, J. & Early, M. (2011). Identity Texts: The Collaborative Creation of Power in Multilingual Schools. Stoke-on-Trent: Institute of Education Press (IOE Press).

Eng, A.-L., Korseberg, K.-A. N. & Lund, B. (2024). Andrespråkstudenters møte med fagbegreper i barnehagelærerutdanningen. Uniped, 47(3), 171–183.

Gibbons, P. (2016). Styrk sproget, styrk læringen: sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. Samfundslitteratur; i samarbejde med Professionshøjskolen UCC.

Golden, A. & Selj, E. (Red.). (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Cappelen Damm Akademisk.

Greek, M. & Jonsmoen, K. M. (2007). Mot en flerkulturell praksis ved Høgskolen i Oslo 1996-2007 (HiO-rapport 2007 nr.10). Høgskolen i Oslo.

Greek, M. & Jonsmoen, K. M. (2013). Skriveveiledning til økt fag og tekstforståelse. Uniped, 97(4–5), 281–291.

Gujord, A.-H. H. (2023). Å studere utvikling av andrespråk. Fagbokforlaget.

Hambro, C. D., Skillingstad, T. L. & Strøm, J. T. (2019). Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning – en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge. Uniped, 43(3), 290–307.

Hellesø, R. & Johannesen, L. M. (2019). Første- og andrespråklige sykepleiere har ulik journalføring. Sykepleien Forskning. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2019.76342

Hjelle, K. (2021). Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen. Uniped, 44(4), 287–298.

Jacobsen, D. I. (2015). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskaplig metode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Jensen, L. H., Frisnes, H., Sødal, C. A., Eklund, M. L., Sverre, B. L. (2023): Nursing students’ experiences as academic and linguistic mentors – Practical participation-based action research, Educational Action Research, 32(4), 676–694.

Johansson, B. & Sandell, A. R. (2015). Lad sproget bære : genrepædagogik i praksis. Akademisk Forlag.

Jonsmoen, K. M. & Greek, M. (2013). Studer med mål og mening. Veien gjennom studiet. Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, K. M. & Greek, M. (2018). Studenter med norsk som andrespråk mangler nødvendige språkferdigheter. Sykepleien. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2018.72471

Jonsmoen, K. M. & Greek, M. (2021). Sykepleierstudenter og sykepleiere med norsk som andrespråk. Michael. 2021;18: Supplement 26, 126–139.

Jonsmoen, K. M. (2008). Å være student i et flerkulturelt studiemiljø (HiO-rapport 2008 nr. 11). Høgskolen i Oslo.

Jonsmoen, K. M. (2015a). Språk og profesjonsstudier. I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen (s. 79–96). Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, K. M. (2015b). Studieverksted – et pluss for studentene. I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen (s. 79–96). Gyldendal Akademisk.

Jonsmoen, K. M. (2021). Samtaler som stimulerer til språkutvikling - En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet. Uniped, 44(1), 17–30.

Kunnskapsdepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet. (2023). Frå ord til handling - Handlingsplan for norsk fagspråk i akademia. https://www.regjeringen.no/contentassets/1800367dc51846b98a0b33817f03c958/no/pdfs/handlingsplan-fra-ord-til-handling.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2021). Statsbudsjettet 2021 Kap. 260 post 50 og 70. Supplerende tildelings- og tilskuddsbrev til universiteter og høyskoler, lønn til studenter. https://www.regjeringen.no/contentassets/13ee8262d9d14e789db11fef841a3f29/statsbudsjettet-2021-kap.-260-post-50-og-70-tilskuddsbrev-universiteter-og-hoyskoler-lonn-til-studenter.pdf

Kvale, B. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal Akademisk.

Lundestad, M. (2015). Studentmentorordninger i høyere utdanning – en mulighet for gjensidig læring mellom studenter. I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen (s. 236–257). Gyldendal Akademisk.

Monsen, M. & Randen, G. T. (2022). Andrespråksdidaktikk: en innføring. Cappelen Damm Akademisk.

Nilsen, I. M. (2015). Enda et norskkurs, er det det som trengs? I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen Språkmangfold i utdanningen (s. 221–235). Gyldendal Akademisk.

Nilssen, V. (2012). Analyse i kvalitative studier – den skrivende forskeren. Universitetsforlaget.

Norton, B. P. (1995). Social Identity, Investment, and Language Le-arning. TESOL Quarterly, 29(1), 9–31.

NOU 2022: 2. (2022). Akademisk ytringsfrihet — God ytringskultur må bygges nedenfra, hver dag. Kunnskapsdepartementet.

OsloMet (2023), Kompletterende lærerutdanning – Programplan. https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/kompletterende-lererutdanning

Ryen, E. & Selj, E. (Red.). (2019). Med språklige minoriteter i klassen : språklige og faglige utfordringer (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Selj, E. (2019). Skriving på andrespråket. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige minoriteter i klassen. Cappelen Damm Akademisk.

Selj, E. (2019). Språklige minoriteter i auditoriet (SmiA) Utfordringer, håndtering og muligheter. Uniped, 42(4), 381–399.

Skisland, A. A.-V., Andersen-Steinsland, H., Nilsen, I. M., Bjørknes, M. R. & Sverre, B. L. (2023). Forslag til tiltak studenter med norsk som andrespråk i helse- og sosialfaglige utdanninger. Notat til Universitets- og høgskolerådets strategiske fagorgan for helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger.

Skisland, A. A .- V., Flateland, S. M., Tønsberg, A. K. F. & Söderhamn, U. (2018). Praksisveiledning av minoritetsspråklige sykepleierstudenter krever mer tid og tilrettelegging. Sykepleien Forskning. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73021

Språklova. (2021). Lov om språk (LOV-2021-05-21-42). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-05-21-42

SSB – Statistisk sentralbyrå. (2024, 22. mars). Studenter registrert bosatt i Norge etter innvandringskategori. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/studenter-i-universitets-og-hogskoleutdanning

Steinsvik, B. & Hilditch, G. (2014). Tospråklige lærerstudenters erfaringer med gruppearbeid. Skremmende og konfliktfylt eller demokratisk og lærerikt? Cepra-striben – tidsskrift for evaluering i praksis, (16), 77–85. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.129

Sverre, B. L., Jensen, L. H., Stenhammer, A., Sandsleth, M. G., Frisnes, H. (2020). Akademisk språkkafé – ASK: Et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt. (Sluttrapport. Skriftserien nr. 5, 2020). Universitetet i Sørøst-Norge.

Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (3. utg.). Fagbokforlaget.

Tkachenko, E. (2015). Alle lærere er språklærere» – også i høyere utdanning. I K. M. Jonsmoen & M. Greek (Red.), Språkmangfold i utdanningen (s. 201–220). Gyldendal Akademisk.

Tkachenko, E. Bratland, K. og Homme, B. (2018). Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring. NOA - Norsk som andrespråk. 34(1–2), 189–212.

Downloads

Published

2025-05-20

How to Cite

Jonsmoen, K. M. (2025). Studenters motivasjon for språkmakkerarbeid og syn på seg sjøl som språklige ressurser. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, 14(1), 16–35. https://doi.org/10.15845/noril.v14i1.4116